سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Rentalcariran.com

عشق بدون مرز

 مراسم‌ عزاداری‌، تنها در ایران‌ باشکوه‌ برگزارنمی‌شود، در خیلی‌ از کشورهای‌ دنیا عاشقان‌ امام‌حسین‌ (ع‌)، با برپا کردن‌ مراسم‌ باشکوه‌ اعتقادات‌قلبی‌ خود را نثار ایشان‌ می‌کنند...


    آن‌ چه‌ که‌ خواهید خواند، اختصاص‌ به‌ مراسم‌عزاداری‌ در ماه‌ محرم‌ به‌ خصوص‌ در تاسوعا وعاشورا دارد.
    پاکستان‌: سینه‌زنی‌، زنجیرزنی‌، دویدن‌ روی‌آتش‌، سنگ‌زنی‌ و شبیه‌خوانی‌ یا تعزیه‌ از مراسم‌عزاداری‌ پاکستانی‌ها می‌باشد. زنان‌ صورت‌ خودرا می‌پوشانند و برای‌ امام‌ حسین‌(ع‌) گریه‌می‌کنند. زنجیرزنی‌ در پاکستان‌ به‌ منظورهم‌دردی‌ با اسیران‌ کربلا که‌ در غل‌وزنجیر مسیرکربلا تا شام‌ را پیمودند می‌باشد.
    لبنان‌: در این‌ شهر از ابتدای‌ ماه‌ محرم‌ تا 10روز بعد از شهادت‌ امام‌ حسین‌(ع‌) و یارانش‌مراسم‌ عزاداری‌ برپا است‌ و روضه‌خوانی‌ ونذری‌پزی‌ هر شب‌ در مساجد و هیات‌ها با حضورشیعیان‌ برگزار می‌شود.
    سوریه‌: در مناطقی‌ از سوریه‌، مردم‌ به‌ سمت‌ هم‌سنگ‌ پرتاب‌ می‌کنند، آنان‌ در دوردست‌ سنگ‌می‌گیرند و بر یکدیگر می‌کوبند و یک‌ در میان‌سنگ‌ را بر سینه‌ خود می‌زنند، آنها این‌ حرکت‌ رانهاد سنگ‌ باران‌ شدن‌ پیکر زخمی‌ و نیمه‌جان‌حضرت‌ سیدالشهدا(ع‌) می‌دانند که‌ دشمنان‌ باگستاخی‌ در حق‌ ایشان‌ روا داشتند.
    هند: شیعیان‌ هند با پای‌ برهنه‌ بر روی‌ آتش‌گداخته‌ می‌دوند و فریاد یاحسین‌ سر می‌دهند.
    جالب‌ است‌، که‌ آنان‌ گزندی‌ از آتش‌ نمی‌بینندو حتی‌ پاهای‌شان‌ هم‌ تاول‌ نمی‌زند.
    مصر: شیعیان‌ ساکن‌ در مصر برای‌ مراسم‌عزاداری‌ سالار شهیدان‌ از سنت‌ شبیه‌خوانی‌ یاتعزیه‌ استفاده‌ می‌کنند. البته‌ نذری‌پزی‌ و اطعام‌عزادارن‌ و جلسات‌ عزاداری‌ توسط زنان‌ شیعه‌ نیزجزو این‌ مراسم‌ می‌باشد. سنت‌ شبیه‌خوانی‌ به‌دلیل‌ نمایشی‌ بودن‌ آن‌ در مصر جذابیت‌ ومحبوبیت‌ فوق‌العاده‌ای‌ دارد.
    فنلاند: در فنلاند حدود 2 هزار شیعه‌ ایرانی‌زندگی‌ می‌کنند که‌ در مجموع‌ بااحتساب‌ شیعیان‌عراقی‌، پاکستانی‌ و عرب‌ در این‌ کشور 5 هزار نفرشیعه‌ در فنلاند سکنی‌ دارند. در (هلسینکی‌)پایتخت‌ فنلاند خانمی‌ به‌ نام‌ پائولا که‌ از مسیحیان‌شیعه‌شده‌ می‌باشد، از مرتبطان‌ مسلمانان‌ است‌ ومرکزی‌ را با نام‌ حضرت‌ فاطمه‌ زهرا(س‌)راه‌اندازی‌ کرده‌ است‌.
    معرفی‌ فرهنگ‌ عاشورا در دهه‌ محرم‌ ازبرنامه‌های‌ این‌ مرکز اسلامی‌ است‌. شیعیان‌ ساکن‌در فنلاند همه‌ساله‌ در ایام‌ ماه‌ محرم‌ به‌ سفارتخانه‌ایران‌ در فنلاند و مرکز اسلامی‌ فاطمه‌ زهرا(س‌)می‌روند و در آنجا مراسم‌ و سخنرانی‌ پیرامون‌نهضت‌ و قیام‌ امام‌ حسین‌ (ع‌) به‌ زبان‌های‌ عربی‌،فارسی‌ و انگلیسی‌ و فرانسوی‌ برگزار می‌شود. درفنلاند امکان‌ و برقراری‌ دسته‌جات‌ سینه‌زنی‌ وعزاداری‌ در خیابان‌ها بطور گسترده‌ وجود ندارد.لذا شیعیان‌ در مراکز اسلامی‌ جمع‌ شده‌ و درآرامش‌ و خفا به‌ عزاداری‌ می‌پردازند.
    آلمان‌: در این‌ کشور جمعی‌ از شیعیان‌ و بیش‌ ازسه‌ میلیون‌ ترک‌تبار سنی‌ و شیعه‌ زندگی‌ می‌کنند.گرچه‌ شیعیان‌ ایرانی‌ نیز در سراسر آلمان‌ زندگی‌می‌کنند. در شهرهای‌ مونیخ‌، برلین‌، هامبورگ‌،بوخوم‌ و فرانکفورت‌ تعداد زیادی‌ از شیعیان‌ ترک‌و عرب‌ و ایرانی‌ ساکن‌ هستند. در این‌ شهرهامراکزی‌ برای‌ تبلیغ‌ دین‌ اسلام‌ وجود دارد که‌مسلمانان‌ در شب‌ و روز عاشورا در این‌ مراکز جمع‌شده‌ و عزاداری‌ خود را به‌ روش‌ها و سنت‌های‌قومی‌ خود برگزار می‌کنند. ناگفته‌ نماند که‌ شیعیان‌ساکن‌ در بلژیک‌ و هلند در این‌ ایام‌ به‌ آلمان‌می‌آیند تا در این‌ مراکز به‌ عزاداری‌ بپردازند.
    لس‌آنجلس‌: در مراکزی‌ چون‌ مسجدالزهرا،مسجدالنبی‌، مسجد اهل‌ البیت‌ و مرکز اسلامی‌(اورنج‌ کانتی‌) هر یک‌ به‌ رسومات‌ خاصی‌ مراسم‌عزاداری‌ امام‌ حسین‌(ع‌) برگزار می‌شود. حتی‌گاهی‌ آن‌قدر تعداد عزاداران‌ زیاد می‌شود که‌چند آپارتمان‌ نزدیک‌ به‌ این‌ مراکز را اجاره‌ کرده‌و به‌ عزاداری‌ می‌پردازند. جوانان‌ تی‌شرت‌های‌سیاه‌ که‌ مزین‌ به‌ نام‌ حسین‌ (ع‌) است‌ بر تن‌ کرده‌ وچفیه‌ بر دوش‌ انداخته‌ و برای‌ فرزند زهراعزاداری‌ می‌کنند. غذاهای‌ گوناگون‌ روی‌ میزمی‌چینند و از عزاداران‌ پذیرایی‌ می‌کنند. اکثرشیعیان‌ عزادار در لس‌آنجلس‌ ایرانی‌ هستند البته‌افغانی‌ها و هندی‌ها و حتی‌ آمریکایی‌هایی‌مسلمان‌ شده‌ نیز در این‌ مراسم‌ شرکت‌ کرده‌ و به‌رسومات‌ خود به‌ عزاداری‌ می‌پردازند.
    گفتنی‌ است‌ که‌ راه‌اندازی‌ دسته‌های‌ سینه‌زنی‌در خیابان‌های‌ لس‌آنجلس‌ باید با اجازه‌ وتحت‌نظر شهرداری‌ و پلیس‌ شهر باشد.
    استانبول‌: در برگزاری‌ این‌ مراسم‌،تعزیه‌خوانی‌ وشبیه‌ خوانی‌ و زنجیرزنی‌ به‌ چشم‌می‌خورد. این‌ مراسم‌ با عنوان‌ (دین‌ مظلوم‌)توسط جعفری‌های‌ استانبول‌ برگزار می‌شود. البته‌زنجیز زنی‌ بطور آشکار صورت‌ نمی‌گیرد. زیراحکومت‌ زنجیرزنی‌ را منع‌ کرده‌ است‌. نماینده‌جعفریان‌ در ترکیه‌ (صلاح‌الدین‌ اوزگوندوز) به‌شیعیان‌ توصیه‌ کرده‌ است‌ در روز عاشورا خون‌خود را در مراکز هلال‌احمر اهدا کنند، تا نمادی‌بر نجات‌ جان‌ انسان‌ها باشند. همه‌ ساله‌ مسلمانان‌شیعه‌ استانبول‌ در ایام‌ محرم‌ به‌ نیت‌ ثواب‌ و اجر ازامام‌ حسین‌(ع‌) در صف‌های‌ هلال‌ احمرمی‌ایستند و خون‌ خود را اهدا می‌کنند.
    سوئد: در مرکز اسلامی‌ (استکهلم‌) پایتخت‌سوئد در دهه‌ محرم‌ برنامه‌های‌ مذهبی‌ با دعوت‌از مبلغان‌ و حضور شیعیان‌ مقیم‌ سوئد برگزارمی‌شود. جوانان‌ شیعه‌ در این‌ مرکز جمع‌ شده‌ ودر روز عاشورا با پوشیدن‌ لباس‌ سیاه‌ به‌ راهپیمایی‌می‌پردازند. شیعیان‌ سوئد بعد از عبور از چندخیابان‌ اصلی‌ شهر استکهلم‌ در میدان‌ بزرگ‌ این‌شهر تجمع‌ می‌کنند و هنگام‌ راهپیمایی‌ پوستر وجزواتی‌ به‌ زبان‌ انگلیسی‌ و سوئدی‌ که‌ در آن‌فلسفه‌ قیام‌ امام‌ حسین‌ (ع‌) و معرفی‌ دین‌ اسلام‌تشریح‌ شده‌ است‌ بین‌ کسانی‌ که‌ در کنار خیابان‌هابه‌ تماشای‌ این‌ راهپیمایی‌ ایستاده‌اند، توزیع‌می‌کنند. از این‌ راه‌ تاکنون‌ افرادی‌ جهت‌ آشنایی‌بیشتر با اسلام‌ به‌ این‌ مراکز مراجعه‌ کرده‌اند ومذهب‌ شیعه‌ را انتخاب‌ کرده‌ و مسلمان‌ شده‌اند.
    گفتنی‌ است‌ که‌ حدود 120 هزار نفر مسلمان‌در سوئد زندگی‌ می‌کنند که‌ بیشتر آنها ساکن‌شهرهای‌ استکهلم‌، مالمو و یوته‌بوری‌ هستند وحدود 70 هزار نفر از این‌ مسلمانان‌ شیعه‌می‌باشند. آنان‌ مراسم‌ عزاداری‌ امام‌ حسین‌(ع‌)را به‌ صورت‌ سینه‌زنی‌ برگزار می‌کنند.
    افغانستان‌: مردم‌ شیعه‌ افغانستان‌ در ایام‌ ماه‌محرم‌ با دست‌ کشیدن‌ از کار و فعالیت‌ اقتصادی‌این‌ روزها را گرامی‌ می‌دارند. در این‌ ایام‌ مراسم‌عروسی‌ و شادمانی‌ برگزار نمی‌شود و مسلمانان‌شیعه‌ در عاشورا و روزهای‌ منتهی‌ به‌ آن‌ به‌صحرای‌ کربلا سوگواری‌ و عزاداری‌ می‌کنند و ازآن‌ چه‌ ظلم‌ نیزنسبت‌ به‌ پیشوایان‌ می‌دانند به‌ بدی‌یاد می‌کنند. این‌گونه‌ یادآوری‌ وقایع‌ گذشته‌ و آن‌چه‌ بر پیشوای‌ شیعیان‌ و یاران‌ و همراهانش‌ گذشته‌است‌، ذکر مصیبت‌ خوانده‌ می‌شود. روز عاشورادر (کابل‌) با مراجعه‌ به‌ تکیه‌خانه‌ها و مساجد وراه‌اندازی‌ دسته‌های‌ سینه‌زنی‌ و زنجیرزنی‌ برای‌امام‌ شهید سوگوار ی‌ برگزار می‌شود.