سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Rentalcariran.com

کلیسا به مسلمانان احترام می‌گذارد

   در پی اعتراضات گسترده مسلمانان به سخنان اهانت‌آمیز رهبر کاتولیک‌های جهان در باره اسلام، واتیکان با صدور بیانیه‌ای، این مسایل را ناشی از سوء برداشت از سخنان پاپ دانست و تاکید کرد: کلیسا به مسلمانان احترام می‌گذارد.
    به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، تارسیسیو برتونه، وزیر امورخارجه واتیکان بیانیه‌ای را در واکنش به خشم مسلمانان از سخنان پاپ بندیکت شانزدهم در دانشگاهی در آلمان منتشر کرد که متن کامل آن به شرح زیر است:

با توجه به واکنش مسلمانان به بخش‌های مشخصی از سخنرانی پاپ در دانشگاه روژنسبرگ، و نیز توضیحاتی که تا کنون از طریق مدیر دفتر مطبوعاتی وی ارائه شده است، اضافه می‌‌شود، موضع پاپ در قبال اسلام بصورتی خدشه‌ناپذیر همان است که در بیانیه شورای دوم واتیکان درباره رابطه کلیسا با مذاهب غیرمسیحیت بیان شده است: کلیسا به مسلمانان احترام می‌گذارد. مسلمانان خداوند یکتایی را می‌پرستند که زنده و باقی به ذات خود، مهربان و قادر است، خالق بهشت و زمین است و با انسان سخن گفته است، آنها رنج‌ها را تحمل می‌کنند تا با تمام وجود خود را وقف احکام خداوندی کنند، دقیقا مانند ابراهیم که خود را وقف این احکام کرد. که اسلام با افتخار خود را مرتبط با ایشان می‌داند. گرچه آنها مسیح را در مقام خداوند نمی‌دانند اما ایشان را پیامبر خداوند می‌شمرند. آنها به مریم، مادر باکره ایشان نیز احترام می‌گذارند. آنها گاهی حتی وی را در حال عبادت صدا می‌زنند. بعلاوه آنها منتظر روز رستاخیز و زمانی هستند که خداوند مردگانی را که زنده گردانده شده‌اند، به سزایشان خواهد رساند. در نهایت آنها برای حیات معنوی ارزش قایل بوده و بویژه از طریق نماز، ذکات و روزه، خداوند را می‌پرستند.
    تائیدگفتگو میان ادیان و فرهنگ‌ها از سوی پاپ نیز خدشه‌ناپذیر است. پاپ در دیدار خود با نمایندگان جوامع اسلامی در کلن آلمان در روز 20 آگوست 2005، اعلام کرد که چنین گفتگویی میان کلیسا و مسلمانان "را نمی‌توان تا حد یک گزینه اضافی کاهش داد". وی افزود:درس‌های گذشته باید به ما کمک کند تا اشتباهات مشابه را تکرار نکنیم. ما باید به دنبال مسیر نزدیکی بوده و بیاموزیم تا با احترام برای هویت یکدیگر زندگی کنیم.
    آنچه پاپ درباره نظر امانوئل دوم پالئولوگوس، امپراطور بیزانس در سخنرانی خود در دانشگاه روژنسبرگ نقل کرده است، به هیچ وجه نظر خودش نیست. وی از این نقل قول تنها برای تاکید بر انعکاسی خاص از موضوع ارتباط میان مذهب و خشونت بطور کلی استفاده کرده است که این کار در فضایی دانشگاهی انجام شده و با مطالعه متن کامل سخنرانی نیز قابل استنباط است و در نتیجه‌گیری نیز بصورتی روشن و تند هرگونه انگیزه‌ مذهبی برای خشونت، حال از هر طرفی که مطرح شود را رد کرده‌است. در این باره باید اشاره کنیم که بندیکت شانزدهم اخیرا در پیام برای بیستمین سالگرد نشست بین ادیان (دعا برای صلح) که توسط پاپ ژان پل دوم، پاپ پیش از وی در اکتبر 1986 در آسیسی پایه‌گذاری شد، اعلام کرد: «اظهار خشونت را نمی‌توان به ذات مذهب مرتبط کرد بلکه مربوط به محدودیت‌های فرهنگی است که وجود دارد و به مرور زمان گسترش می‌یابد. در واقع تایید بر ارتباط نزدیکی که میان رابطه با خداوند و اخلاقیات مبتنی بر عشق وجود دارد، همگی در تمامی مذاهب بزرگ به ثبت رسیده است.
    به این ترتیب پاپ صادقانه متاسف است که بخش‌های خاصی از سخنان ایشان ممکن است از دید مسلمان توهین‌آمیز به نظر برسد و به گونه‌ای تعبیر شده‌اند که به هیچ وجه با اهداف وی همخوانی ندارد. در واقع این خود پاپ بود که پیش از شدت گیری‌ تب مومنان مسلمان، به فرهنگ سکولار غرب هشدار داد در برابر "تحقیر خداوند و بدبینی که هجو مقدسات را آزادی بیان می‌داند" بایستد.
    وی در تاکید بر احترام خود برای معتقدان به اسلام، امیدوار است به آنها کمک شده باشد تا معنی درست سخنانش را دریابند و به سرعت این لحظات ناخوشنود کنونی پایان یابد و شاهد تقویت "خالق بهشت و زمین که با انسان سخن گفته است" باشیم و همکاری تقویت شود "تا با یکدیگر به نفع عدالت اجتماعی و رفاه معنوی و نیز صلح و آزادی برای همه بشر، همکاری کنیم".