سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Rentalcariran.com

من این سرزمین را به تو خواهم بخشید؟

«صهیون» نام تپه ای در اورشلیم است که در گذشته بر فراز آن قلعه ای به همین نام وجود داشته است. به گفته کتاب مقدس این قلعه را حضرت داوود در حدود قرن دهم قبل از میلاد فتح کرد و نام آن شهر را داوود گذاشت. بعدها این تپه به صورت نمادی برای اورشلیم و تمامی سرزمین اسرائیل درآمد و به صورت عنوانی برای آن سرزمین به کار رفت. و صهیونیسم جنبشی است که طرفدار بازگشت یهودیان به سرزمین فلسطین و ایجاد کشوری یهودیست.
خلاصه اینکه در چند جای کتاب مقدس تورات که تحریف شده ، خداوند به یهودیان، این سرزمین را وعده داده ولی به شرط آنکه یهودیان هم به عهد با خدا عمل کنند و اطاعت او را بکنند.
«من این سرزمین را به تو خواهم بخشید» (سفر پیدایش 5:7)
«من عهد خود را تا ابد با تو با فرزندانت نسل اندر نسل برقرار می کنم. من خدای تو هستم و خدای فرزندانت هم خواهم بود. تمامی سرزمین کنعان را که اکنون در آن غریب هستی تا ابد به تو و نسل تو خواهم بخشید و خدای ایشان خواهم بود. خدا به ابراهیم فرمود وظیفه تو و فرزندانت و نسل بعد این است که عهد مرا نگاه دارید.» (سفر پیدایش 17:7-11)
خب با این بشارت خوبی که خدا به یهودیها داده می توانند به جای این همه جنگ و خون ریزی و بدنام کردن خودشان بنشینند عبادت کنند و به عهد خدا عمل کنند. آخه یکی نیست به این بندگان خدا بگوید زورکی که نمیشود وعده خدا را ازش گرفت.
طبق قرآن عهد خدا با بنی اسرائیل به شرح زیر است:
1- غیر خدا نپرستید.
2- به والدین و خویشان و یتیمان و مسکینان احسان کنید.
3- نماز اقامه دارید و زکات بپردازید.
4- خون یکدیگر را نریزید.
5- یکدیگر را از دیارتان بیرون نکنید. (بقره83-84)
حالا جنبه های خصوصیش اصلاً به ما ربط ندارد ولی باتوجه به اینکه اسرائیلی ها اصلاً خون و خونریزی نمی کنند و به علاوه هیچ کسی را هم از خانه و سرزمینش بیرون نمی کنند! عجیبه که هنوز وعده الهی بر اونها محقق نشده! به احتمال زیاد این بندگان متدین خدا یا نمازشون رو اول وقت و با حضور قلب نمی خونند یا زکاتشون به دست اهلش نمی رسه وگرنه چرا تا الآن باید ویلون و سرگردون تو بیابونهای بی سرزمینی باشند؟!!


 

 


 


 



 


 


 

 


 

 


 


تصویرهای ماندگار

 این همان انقلابی است که در عین ناباوری بسیاری ازمغزهای متفکر جهان سیاست در بیست ودوم بهمن سال هزارو سیصد پنجاه هفت هجری شمسی به دست انسانهایی که در دلهایشان نورهایی از معرفت الله وکلام خدا بود اتفاق افتاد تا در جایی دیگر از تاریخ نشانه هایی ازرد پای یاری خدا به دوستدارانش بر جای بماند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


فصاحت و بلاغت یا بعد هنری قرآن :

 

« فلیاتوا بحدیثٍ مِثلِه اِنْ کانوا صادقین « (34/طور)

قرآن مجید آهنگی زیباتر از هر شعر و بیانی رساتر از هر نثر دارد . الفاظ بگونه ای انتخاب شده‌اند و آنچنان بکار رفته‌اند که هر انسانی را تحت تأثیر قرار می دهد بقول استاد شهید آیت الله مطهری رحمه الله علیه: هندسة الفاظ در قرآن بی نظیر است نه کسی می تواند یک کلمه از قرآن را پس و پیش کند بدون آنکه به زیباییهای آن لطمه وارد سازد و نه آنکه کسی توانسته مانند آن را بسازد.

فصاحت به معنای شیوایی و بلاغت بمعنی رسائی است و جذابیت و دلربایی قرآن نیز امری دیگر در کنار این دو، می باشد عربهای معاصر قرآن که دارای ذوق طبیعی و قریحه‌ی دست نخورده‌ی عربی بودند بی اختیار شیفته‌ی آن وحی شدند و بطور کلی در طول تاریخ اسلام حتی دشمنان نیز زبان به ستایش آن گشوده و هریک بصورتی از فصاحت و بلاغت فوق العاده ای قرآن سخن گفته اند و به عجز و ناتوانی خود  ودیگران اقرار کرده اند.

بطوریکه ولید که بزرگترین ادیب و حکیم عرب از دشمنان اسلام و قرآن است پس از شنیدن آیاتی چند می گوید: بخدا سوگند از محمد (ص) سخنی شنیدم که هرگز شبیه سخن انس و جن نبود شاخسارش پرثمر و ریشه اش پر برکت، بر هر سختی برتری می یابد و هیچ سختی از آن برتر نخواهد گشت و یا در موردی دیگر در سیره ابن هشام آمده که ابوسفیان، ابوجهل و اخمس بن شدیق از سران مخالفین اسلام یک شب از خانه های خود بیرون آمده‌اند. تا بصورت دلنشین قرآن که توسط پیامبر(ص) در خانه اش در نماز شب می خواند گوش فرادهند . هر سه آمدند و هر یک در گوشه ای پنهان شده به آیات گوش دادند و شب را بدون اطلاع از وضع یکدیگر با شنیدن قرآن سپری کردند و سپیده دم که بسوی خانه های خود می رفتند یکدیگیر ار سرزنش  ومورد اعتراض قرار دادند که مبادا بار دیگر چنین عملی را انجام بدهند ولی این فصاحت و بلاغت قرآن بحدی بود که باعث شد شب‌های دیگر نیز این کار را انجام دهند در آخر بیکدیگر گفتند: برای جلوگیری از حوادث ناگوار و امکان گرویدن دیگران به اسلام باید باهم پیمان ببندیم که برای همیشه این کار را ترک کنیم و چنین کردند.

اینها چند نمونة از ده‌ها مواردی است که ادب شناسان موافق و مخالف و مسلمان و غیرمسلمان درباره قرآن و بعد هنری آن زبان به ستایش گشود. و از فصاحت و بلاغت و جذابیت قرآن سخت گفته‌اند و بهمین جهت بود که مخالفین برای جلوگیری از جذب افراد به قرآن در بعد هنری کافی است که به جلمه قرآنی « فی القصاص حیوه » و جمله قرینه آن از سوی ادیبان عرب « القتلُ و اتقی للقتلِ » توجه کنیم تا به آسانی امتیازات فراوان جمله قرآنی را بر جملة انسان ساخته‌ی « القتلُ افطی لِلقتل » درک کرده و به عَظمت قرآن در بعد هنری واقف گردیم.

از جملة اینکه تعداد حروف جمله ای قرآنی 12 تا ولی جملة ادیبان عرب 14 حرفی است نیز بیان صریح فلسفه قصاص و آوردن حکم حیاة بصورت نکره که دلالت بر عظمت و نوع خاص حیات دارد از دیگر خواص برتر آیه ای قرآنی است .

نتیجه :

حقیقت این است که فصاحت و بلاغتِ قرآن همة سخن پردازان و ادیبان را عاجز کرده بود . قرآن شعر نبود، نثر معمولی هم نبود و برای خود آهنگی خاص داشت که در دل و جانِ شنوندگان نفوذ می کرد این خوش آهنگی و قوت کلام حتی برای کسانی که زبان عربی نیز نمی دانند، در مقایسة قرآن با سایر عبارات عربی قابل درک است . نه تنها مشرکان زمان پیامبر نتوانستند در فصاحت و بلاغت بر قرآن غلبه کنند، بلکه بعد از آن نیز کسی پیدا نشد که زیباتر از قرآن سخنی بگوید و بنویسد.

امروز نیز که دشمنان مستکبر اسلام می کوشند عقاید مردم و مخصوصاً جوانان را در همة کشورهای اسلامی سست کنند و برای نوشتن کتاب وساختن فیلم‌هایی که اسلام را غیرمنطقی عامل عقب ماندگی مسلمانان جلوه دهد سرمایه گذاری می کنند، اگر می توانستند کتابی به زبان عربی فصیح تر از قرآن بوجود آورند قطعاً همین کار را می کردند.

به هر حال قرن امروزه در آن نشانه‌های عجیبی دیده میشود که می تواند ایمان ما را به معجزه بودن آن بیشتر کند.

نویسنده:رزاق حامدی(دانشجوی دانشگاه سیستان و بلو چستان)

ن

هر دانشجو روزی ۵۰ ثانیه قرآن می‌خواند!

     دانشگاه‌ها به عنوان مهد آموزش عالی چه نقشی در آموزش قرآن کریم ایفا می‌کنند؟
    فرض نظام آموزشی ما بر این است دانشجویی که به دانشگاه راه می‌یابد قرآن را با استفاده از درس‌های مدرسه‌ای فراگرفته و روخوانی و روان‌خوانی آن را آموخته و آماده حرکت در مسیر معرفت آموزی تخصصی قرآنی است، اما واقعیت‌ها با این فرض، بسیار فاصله دارند.
    اغلب دانشجویان هنگامی که پابه دانشگاه می‌گذارند، با روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم آشنایی کامل ندارند و درس‌های رسمی دانشگاه هم نقشی برای افزودن بر بار آموزه‌های قرآنی دانشجویان به عهده نمی‌گیرند. بنابراین عرصه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها صرفاً به فعالیت‌های خود جوش دانشجویی اختصاص می‌یابد.
    
    

«محمد اوسطی» دانشجوی رشته شیمی در دانشگاه ابهر در استان زنجان می‌گوید: «در دانشگاه‌ها آموزش قرآن کریم حداقل در سطح روخوانی یا روان‌خوانی وجود ندارد و همین مسئله سبب‌شده که مفاهیم و آموزه‌های عمیق قرآنی در میان دانشجویان به خوبی ترویج نشود.»
    این دانشجوی رشته شیمی با اذعان به اینکه خیلی از دانشجویان حتی در روخوانی قرآن کریم مشکل دارند می‌گوید: «اگر یک امتحان منصفانه از اکثر دانشجویان در زمینه روان خوانی و روخوانی قرآن گرفته شود، قطعاً خیلی‌ها مردود خواهند شد این چنین مسئله‌ای برای جوانی که در یک کشور اسلامی زندگی می‌کند و بچه مسلمان محسوب می‌شود پسندیده نیست.»
    
    «حسین عطوف» دانشجوی رشته حقوق در دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه در دانشگاه امام صادق (ع) دروس قرآن و تجوید وجود دارد، می‌گوید: «متأسفانه در اکثر دانشگاه‌ها دروس تخصصی قرآن وجود ندارد. فقط درس معارف هست که اغلب به سادگی آن را پاس می‌کنند، این در حالی است که باید یک یا دو واحد تجوید و روخوانی و روان‌خوانی قرآن در دانشگاه‌ها بگذارند و دانشجویان را ملزم به گذراندن این واحد کنند تا حداقل دانشجو پس از فارغ التحصیل شدن با علامت‌ها و دستورات و قواعد قرآن کریم آشنا باشد و بتواند روخوانی خوبی از قرآن داشته‌باشد.»
    وی از غربت و مظلومیت قرآن در دانشگاه‌ها می‌گوید: «امروز مایه تأسف است که یک دانشجو یا فارغ التحصیل دانشگاه که حدود ۱۹ تا ۲۰ سال از عمر خود را در کلاس‌های تحصیل علم و دانش طی کرده، هنوز با قرآن و آموزه‌های عمیق آن آشنا نیست؛ به عنوان مثال یک کارشناسی یا کارشناسی ارشد و یا حتی در سطح دکترا که یک عمر با کتاب و علم و تحصیل سرو کار داشته اگر قرآن را به دست بگیرد و بخواهد چند آیه مثلاً از سوره نساء را روخوانی معمولی‌کند، با کمال تأسف خواهید دید که روخوانی او چقدر با ایراد و اشکالات فاحش روبه‌روست! این امر وظیفه مسئولان مربوطه و دست اندرکاران را دو چندان می‌کند تا دروس قرآن و قواعد دستوری آن را به عنوان یکی از دروس لازم و ضروری در میان واحدهای دانشگاهی در تمامی رشته‌ها بگنجانند.»
    
    امروز برای درمان هر بیماری در علم پزشکی داروی خاصی تجویزمی‌شود تا شفای بیمار تحقق یابد، اگر داروی اشتباهی به خورد بیمار داده شود، چه بسا تأثیر منفی در جسم و جان او بگذارد و حتی او را به کام مرگ بکشاند. دارو باید با درد متناسب باشد. در امور قرآنی هم کارشناسان معتقدند که باید به تناسب نیازهای جامعه عمل کنیم؛ یعنی هر کسی و هر گروهی را باید با شیوه‌ای خاص آموزش قرآن داد و نباید برای همه یک نسخه پیچید. چرا که این مسئله باعث می‌شود افراد جامعه به جای آنکه جذب جلسات قرآنی شو ند، از آن گریزان باشند. هدف اصلی قرآن، تعلیم و تربیت انسان‌هاست بنابراین آموزش قرآن هم باید باتوجه به این مسائل و زیرنظر استادان فن انجام شود.
    براساس یک نظرسنجی که در دانشگاه‌ها انجام شده است، مشخص شده که گرایش به سمت مسائل قرآنی در جامعه در سطح قابل ملاحظه‌ای وجود دارد اما این گرایش وسیع به عمل‌در‌نمی‌آید.
    در یک تحقیق دیگر مشخص شده که هر دانشجو در طول روز کمتر از ۵۰ ثانیه با قرآن سرو کار دارد، که در اینجا این سخن مقام معظم رهبری نمود پیدا می‌کند: «فضای قرآنی هنوز در جامعه ما حاکم نشده و زمانی حاکم می‌شود که اگر فردی در این مملکت حرفی زد، جوانان با استناد به آیات شریفه قرآن بدانند که آیاسخن او درست است یا خیر.»
    
    مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی یکی از مراکز قرآنی مهم در سطح دانشگاه‌هاست که در جهت ترویج فرهنگ قرآن کریم فعالیت مستمر دارد.
    «دکتر رحیم قربانی» مسئول فعالیت‌های قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور در گفت‌وگو با ایکنا می‌گوید: «سازمان بسیج دانشجویی دارای نیروهای زیاد و امکانات کمی است و ما در این فعالیت‌ها متکی به خداوند متعال و نیروهای توانمند بسیج هستیم و این نیروهای با انگیزه و توانا مهمترین و موثرترین عواملی هستند که ما را درپیشبرد کارها امیدوار می‌کند.»
    
    کانون‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها
    «دکتر قربانی» که خود از قاراین ممتاز قرآن کریم است، درباره سیاست‌ها و برنامه‌های قرآنی سازمان بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها می‌گوید: «سیاست‌ها و برنامه‌هایی که سازمان بسیج دانشجویی در پیش دارد، در راستای جریان سازی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها ،تشکیل مجمع مشورتی کارشناسان قرآنی و برگزاری همایش‌های قرآنی، فعالیت‌های پژوهشی و پرداختن به معرفت و مفاهیم قرآن است.
    در دانشگاه‌ها سعی ما بر این بود که مجموعه‌ای را به نام مجمع مشورتی کارشناسان قرآن و عترت تشکیل دهیم که قریب به ۱۰ نهاد قرآنی مسئولیت فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها را به عهده دارند و این شو را زیر نظر کمیته قرآنی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل‌گردیده و توانسته است به فعالیت‌های قرآنی انسجام بدهد و همچنین سازماندهی نیروهای قرآن و عترت نیز یکی از برنامه‌های ماست، به شکلی که با توجه به گسترش پایگاه‌های بسیج دانشجویی در کل دانشگاه‌های کشور، قصد داریم سازماندهی خاصی بین نیروهای قرآنی ایجاد کنیم که از جمله این طرح‌ها، طرح شناسایی دانشجویان شاخص قرآنی است.»
    
    دکتر رحیم قربانی در خصوص بررسی وضعیت کانون‌های قرآنی دانشگاه‌ها می‌گوید: «در مباحث قرآنی تحقیقات گسترده‌ای درگذشته‌ها صورت نگرفته‌است و تقریباً عمر فعالیت‌های دقیق و موثق و معتبر قرآنی، از ده سال بیشتر تجاوز نمی‌کند حدود نیمی از این فعالیت‌ها از سال ۱۳۷۴ به بعد تأسیس شده‌اند که بیانگر نوپا بودن این کانون‌ها است.
    در بررسی ۵۱ مورد از کانون‌های قرآنی دانشگاه‌های سراسر کشور در سال ۱۳۷۸ مشخص شد که سطح پوشش فعالیت این کانون‌ها محدود است و تنها بخش کوچکی از جامعه دانشجویی را در برمی‌گیرد و حاوی فعالیت‌های کارشناسی شده نیست و هیچگونه نیازسنجی و مخاطب سنجی در آن صورت نگرفته و اغلب فعالیت‌های آن صوری و تقلیدی آنهم بدون حمایت مناسب و همراه با ضعف تشکیلاتی است. این بررسی نشان داده باید به سراغ راهکارهایی برای فراگیری و انس دانشجویان با قرآن و شرکت آنها در فعالیت‌های قرآنی رفت، از طرفی یکی از ویژگی‌های مهم کانون‌های قرآنی دانشگاه‌ها خود جوش بودن آنهاست. به طوری که تشکیل این کانون‌ها با وجود کمبود امکانات و فقدان بسترهای مناسب صورت گرفته است که البته نشانگر گرایش فراگیر قرآنی در سطح دانشگاه‌ها می‌باشد.»
    
    براساس نظرسنجی صورت گرفته توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وضعیت قرآنی دانشگاه‌های شهر تهران در سال ۱۳۷۹ بدین شرح بوده است: در زمینه حفظ قرآن کریم مشخص گردیده که ۴۶ درصد از دانشجویان هیچ سوره‌ای را حفظ نیستند، ۳ درصد بیش از ۵۰ سوره حفظ هستند، ۳۵ درصد بین ۱ تا ۵۰ سوره حفظ هستند و ۱۶ درصد هم بی‌پاسخ بودند.
    در این نظرسنجی دلایل پایین بودن میزان کارایی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها چنین آمده است:
    ۱-عدم تناسب برنامه‌های قرآنی اجرا شده با خواست، سلیقه‌ها و نیازهای قشر دانشگاهی
    ۲-فقدان نیروی انسانی مجرب و کارآزموده در امور قرآن
    ۳-عدم اطلاع رسانی صحیح و اصولی بین کانون‌های قرآنی سراسر کشور
    ۴-گسترش دستگاه‌های موازی متولی کارهای قرآنی در دانشگاه‌ها
    ۵-ذهنیت منفی دانشجویان نیست به برنامه‌های قرآنی به دلیل ضعیف بودن کیفیت برخی برنامه‌های اجرا شده
    نتایج بررسی موانع انس و ارتباط دانشجویان با قرآن نشان داده که بیش از ۷۰ درصد پاسخگویان، رفتار غلط و نامناسب برخی از دست اندرکاران امور قرآنی را یکی از موانع اصلی انس دانشجویان با قرآن دانسته‌اند.
    مسئول مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کل کشور با اشاره به مقایسه نظر اساتید معارف دانشگاه‌ها با نظر دانشجویان در خصوص وضعیت قرآنی می‌گوید: «براساس نظرسنجی‌های سال ۱۳۸۱ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، حدود ۸۰ درصد اساتید وضعیت دانشجویان در زمینه آشنایی با تفسیر و معارف قرآن مجید را در حد ضعیف و بسیار ضعیف دانسته‌اند، اما این آمار از نظر دانشجویان ۷۰ درصد است، در مجموع همه عزیزانی که در دانشگاه‌ها علاوه بر تحصیل عم و دانش، در فعالیت‌ کانونهای قرآن و عترت به نحوی فعالیت دارند و در این راه پرخیر و برکت حرکت می‌کنند، شاهد هستند که انگیزه‌های بسیار قوی در بین عزیزان دانشجو جهت فعالیت در این عرصه وجود دارد و نهادهای مختلفی نیز در این مقوله فعالیت می‌کنند ولی متأسفانه اکثر این نهادها که کار قرآنی انجام می‌دهند از هماهنگی لازم و کارشناسی شده منسجم برخوردار نیستند.»
    
    دکتر رحیم قربانی در خصوص تشکیل مجمع مشورتی کارشناسان قرآنی می‌گوید: «در راستای تحقق آرمان‌های دینی و باتوجه به تأکیدات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در مورد احیا، گسترش و تعمیق فرهنگ قرآن کریم و اهل بیت (ع)، مجمع مشورتی کارشناسان قرآن وعترت دانشگاه‌ها زیرنظر کمیته هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد،و به منظور ارائه نظرات مشورتی به مدیران فرهنگی نهادهای مختلف دانشگاهی در جهت ساماندهی، ارتقا کیفی و کمی، انسجام و نهادینه نمودن فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، این مجمع فعالیت دارد.»

منبع:ایکنا


عشق بدون مرز

 مراسم‌ عزاداری‌، تنها در ایران‌ باشکوه‌ برگزارنمی‌شود، در خیلی‌ از کشورهای‌ دنیا عاشقان‌ امام‌حسین‌ (ع‌)، با برپا کردن‌ مراسم‌ باشکوه‌ اعتقادات‌قلبی‌ خود را نثار ایشان‌ می‌کنند...


    آن‌ چه‌ که‌ خواهید خواند، اختصاص‌ به‌ مراسم‌عزاداری‌ در ماه‌ محرم‌ به‌ خصوص‌ در تاسوعا وعاشورا دارد.
    پاکستان‌: سینه‌زنی‌، زنجیرزنی‌، دویدن‌ روی‌آتش‌، سنگ‌زنی‌ و شبیه‌خوانی‌ یا تعزیه‌ از مراسم‌عزاداری‌ پاکستانی‌ها می‌باشد. زنان‌ صورت‌ خودرا می‌پوشانند و برای‌ امام‌ حسین‌(ع‌) گریه‌می‌کنند. زنجیرزنی‌ در پاکستان‌ به‌ منظورهم‌دردی‌ با اسیران‌ کربلا که‌ در غل‌وزنجیر مسیرکربلا تا شام‌ را پیمودند می‌باشد.
    لبنان‌: در این‌ شهر از ابتدای‌ ماه‌ محرم‌ تا 10روز بعد از شهادت‌ امام‌ حسین‌(ع‌) و یارانش‌مراسم‌ عزاداری‌ برپا است‌ و روضه‌خوانی‌ ونذری‌پزی‌ هر شب‌ در مساجد و هیات‌ها با حضورشیعیان‌ برگزار می‌شود.
    سوریه‌: در مناطقی‌ از سوریه‌، مردم‌ به‌ سمت‌ هم‌سنگ‌ پرتاب‌ می‌کنند، آنان‌ در دوردست‌ سنگ‌می‌گیرند و بر یکدیگر می‌کوبند و یک‌ در میان‌سنگ‌ را بر سینه‌ خود می‌زنند، آنها این‌ حرکت‌ رانهاد سنگ‌ باران‌ شدن‌ پیکر زخمی‌ و نیمه‌جان‌حضرت‌ سیدالشهدا(ع‌) می‌دانند که‌ دشمنان‌ باگستاخی‌ در حق‌ ایشان‌ روا داشتند.
    هند: شیعیان‌ هند با پای‌ برهنه‌ بر روی‌ آتش‌گداخته‌ می‌دوند و فریاد یاحسین‌ سر می‌دهند.
    جالب‌ است‌، که‌ آنان‌ گزندی‌ از آتش‌ نمی‌بینندو حتی‌ پاهای‌شان‌ هم‌ تاول‌ نمی‌زند.
    مصر: شیعیان‌ ساکن‌ در مصر برای‌ مراسم‌عزاداری‌ سالار شهیدان‌ از سنت‌ شبیه‌خوانی‌ یاتعزیه‌ استفاده‌ می‌کنند. البته‌ نذری‌پزی‌ و اطعام‌عزادارن‌ و جلسات‌ عزاداری‌ توسط زنان‌ شیعه‌ نیزجزو این‌ مراسم‌ می‌باشد. سنت‌ شبیه‌خوانی‌ به‌دلیل‌ نمایشی‌ بودن‌ آن‌ در مصر جذابیت‌ ومحبوبیت‌ فوق‌العاده‌ای‌ دارد.
    فنلاند: در فنلاند حدود 2 هزار شیعه‌ ایرانی‌زندگی‌ می‌کنند که‌ در مجموع‌ بااحتساب‌ شیعیان‌عراقی‌، پاکستانی‌ و عرب‌ در این‌ کشور 5 هزار نفرشیعه‌ در فنلاند سکنی‌ دارند. در (هلسینکی‌)پایتخت‌ فنلاند خانمی‌ به‌ نام‌ پائولا که‌ از مسیحیان‌شیعه‌شده‌ می‌باشد، از مرتبطان‌ مسلمانان‌ است‌ ومرکزی‌ را با نام‌ حضرت‌ فاطمه‌ زهرا(س‌)راه‌اندازی‌ کرده‌ است‌.
    معرفی‌ فرهنگ‌ عاشورا در دهه‌ محرم‌ ازبرنامه‌های‌ این‌ مرکز اسلامی‌ است‌. شیعیان‌ ساکن‌در فنلاند همه‌ساله‌ در ایام‌ ماه‌ محرم‌ به‌ سفارتخانه‌ایران‌ در فنلاند و مرکز اسلامی‌ فاطمه‌ زهرا(س‌)می‌روند و در آنجا مراسم‌ و سخنرانی‌ پیرامون‌نهضت‌ و قیام‌ امام‌ حسین‌ (ع‌) به‌ زبان‌های‌ عربی‌،فارسی‌ و انگلیسی‌ و فرانسوی‌ برگزار می‌شود. درفنلاند امکان‌ و برقراری‌ دسته‌جات‌ سینه‌زنی‌ وعزاداری‌ در خیابان‌ها بطور گسترده‌ وجود ندارد.لذا شیعیان‌ در مراکز اسلامی‌ جمع‌ شده‌ و درآرامش‌ و خفا به‌ عزاداری‌ می‌پردازند.
    آلمان‌: در این‌ کشور جمعی‌ از شیعیان‌ و بیش‌ ازسه‌ میلیون‌ ترک‌تبار سنی‌ و شیعه‌ زندگی‌ می‌کنند.گرچه‌ شیعیان‌ ایرانی‌ نیز در سراسر آلمان‌ زندگی‌می‌کنند. در شهرهای‌ مونیخ‌، برلین‌، هامبورگ‌،بوخوم‌ و فرانکفورت‌ تعداد زیادی‌ از شیعیان‌ ترک‌و عرب‌ و ایرانی‌ ساکن‌ هستند. در این‌ شهرهامراکزی‌ برای‌ تبلیغ‌ دین‌ اسلام‌ وجود دارد که‌مسلمانان‌ در شب‌ و روز عاشورا در این‌ مراکز جمع‌شده‌ و عزاداری‌ خود را به‌ روش‌ها و سنت‌های‌قومی‌ خود برگزار می‌کنند. ناگفته‌ نماند که‌ شیعیان‌ساکن‌ در بلژیک‌ و هلند در این‌ ایام‌ به‌ آلمان‌می‌آیند تا در این‌ مراکز به‌ عزاداری‌ بپردازند.
    لس‌آنجلس‌: در مراکزی‌ چون‌ مسجدالزهرا،مسجدالنبی‌، مسجد اهل‌ البیت‌ و مرکز اسلامی‌(اورنج‌ کانتی‌) هر یک‌ به‌ رسومات‌ خاصی‌ مراسم‌عزاداری‌ امام‌ حسین‌(ع‌) برگزار می‌شود. حتی‌گاهی‌ آن‌قدر تعداد عزاداران‌ زیاد می‌شود که‌چند آپارتمان‌ نزدیک‌ به‌ این‌ مراکز را اجاره‌ کرده‌و به‌ عزاداری‌ می‌پردازند. جوانان‌ تی‌شرت‌های‌سیاه‌ که‌ مزین‌ به‌ نام‌ حسین‌ (ع‌) است‌ بر تن‌ کرده‌ وچفیه‌ بر دوش‌ انداخته‌ و برای‌ فرزند زهراعزاداری‌ می‌کنند. غذاهای‌ گوناگون‌ روی‌ میزمی‌چینند و از عزاداران‌ پذیرایی‌ می‌کنند. اکثرشیعیان‌ عزادار در لس‌آنجلس‌ ایرانی‌ هستند البته‌افغانی‌ها و هندی‌ها و حتی‌ آمریکایی‌هایی‌مسلمان‌ شده‌ نیز در این‌ مراسم‌ شرکت‌ کرده‌ و به‌رسومات‌ خود به‌ عزاداری‌ می‌پردازند.
    گفتنی‌ است‌ که‌ راه‌اندازی‌ دسته‌های‌ سینه‌زنی‌در خیابان‌های‌ لس‌آنجلس‌ باید با اجازه‌ وتحت‌نظر شهرداری‌ و پلیس‌ شهر باشد.
    استانبول‌: در برگزاری‌ این‌ مراسم‌،تعزیه‌خوانی‌ وشبیه‌ خوانی‌ و زنجیرزنی‌ به‌ چشم‌می‌خورد. این‌ مراسم‌ با عنوان‌ (دین‌ مظلوم‌)توسط جعفری‌های‌ استانبول‌ برگزار می‌شود. البته‌زنجیز زنی‌ بطور آشکار صورت‌ نمی‌گیرد. زیراحکومت‌ زنجیرزنی‌ را منع‌ کرده‌ است‌. نماینده‌جعفریان‌ در ترکیه‌ (صلاح‌الدین‌ اوزگوندوز) به‌شیعیان‌ توصیه‌ کرده‌ است‌ در روز عاشورا خون‌خود را در مراکز هلال‌احمر اهدا کنند، تا نمادی‌بر نجات‌ جان‌ انسان‌ها باشند. همه‌ ساله‌ مسلمانان‌شیعه‌ استانبول‌ در ایام‌ محرم‌ به‌ نیت‌ ثواب‌ و اجر ازامام‌ حسین‌(ع‌) در صف‌های‌ هلال‌ احمرمی‌ایستند و خون‌ خود را اهدا می‌کنند.
    سوئد: در مرکز اسلامی‌ (استکهلم‌) پایتخت‌سوئد در دهه‌ محرم‌ برنامه‌های‌ مذهبی‌ با دعوت‌از مبلغان‌ و حضور شیعیان‌ مقیم‌ سوئد برگزارمی‌شود. جوانان‌ شیعه‌ در این‌ مرکز جمع‌ شده‌ ودر روز عاشورا با پوشیدن‌ لباس‌ سیاه‌ به‌ راهپیمایی‌می‌پردازند. شیعیان‌ سوئد بعد از عبور از چندخیابان‌ اصلی‌ شهر استکهلم‌ در میدان‌ بزرگ‌ این‌شهر تجمع‌ می‌کنند و هنگام‌ راهپیمایی‌ پوستر وجزواتی‌ به‌ زبان‌ انگلیسی‌ و سوئدی‌ که‌ در آن‌فلسفه‌ قیام‌ امام‌ حسین‌ (ع‌) و معرفی‌ دین‌ اسلام‌تشریح‌ شده‌ است‌ بین‌ کسانی‌ که‌ در کنار خیابان‌هابه‌ تماشای‌ این‌ راهپیمایی‌ ایستاده‌اند، توزیع‌می‌کنند. از این‌ راه‌ تاکنون‌ افرادی‌ جهت‌ آشنایی‌بیشتر با اسلام‌ به‌ این‌ مراکز مراجعه‌ کرده‌اند ومذهب‌ شیعه‌ را انتخاب‌ کرده‌ و مسلمان‌ شده‌اند.
    گفتنی‌ است‌ که‌ حدود 120 هزار نفر مسلمان‌در سوئد زندگی‌ می‌کنند که‌ بیشتر آنها ساکن‌شهرهای‌ استکهلم‌، مالمو و یوته‌بوری‌ هستند وحدود 70 هزار نفر از این‌ مسلمانان‌ شیعه‌می‌باشند. آنان‌ مراسم‌ عزاداری‌ امام‌ حسین‌(ع‌)را به‌ صورت‌ سینه‌زنی‌ برگزار می‌کنند.
    افغانستان‌: مردم‌ شیعه‌ افغانستان‌ در ایام‌ ماه‌محرم‌ با دست‌ کشیدن‌ از کار و فعالیت‌ اقتصادی‌این‌ روزها را گرامی‌ می‌دارند. در این‌ ایام‌ مراسم‌عروسی‌ و شادمانی‌ برگزار نمی‌شود و مسلمانان‌شیعه‌ در عاشورا و روزهای‌ منتهی‌ به‌ آن‌ به‌صحرای‌ کربلا سوگواری‌ و عزاداری‌ می‌کنند و ازآن‌ چه‌ ظلم‌ نیزنسبت‌ به‌ پیشوایان‌ می‌دانند به‌ بدی‌یاد می‌کنند. این‌گونه‌ یادآوری‌ وقایع‌ گذشته‌ و آن‌چه‌ بر پیشوای‌ شیعیان‌ و یاران‌ و همراهانش‌ گذشته‌است‌، ذکر مصیبت‌ خوانده‌ می‌شود. روز عاشورادر (کابل‌) با مراجعه‌ به‌ تکیه‌خانه‌ها و مساجد وراه‌اندازی‌ دسته‌های‌ سینه‌زنی‌ و زنجیرزنی‌ برای‌امام‌ شهید سوگوار ی‌ برگزار می‌شود.